KANDUNGAN
1.0 PENGENALAN
Berdasarkan intipati puisi melankolik seorang
pendidik Allahyarham Datuk Usman Awang dalam sajak “Guru O Guru” ada menggambarkan
peranan guru pada setiap patah perkataan puitis beliau bahawa guru mampu mengubah seorang manusia yang menguasai
pelbagai bidang sehingga hari ini setelah 59 tahun Malaysia merdeka. Peranan
guru amat mangli dan sinonim dalam pendidikan. Guru merupakan kerjaya yang amat
disanjung dalam masyarakat segenap dimensi. Kendatipun demikian, masyarakat
menganggap kerjaya guru mudah memperoleh pendapatan tinggi dan peluang cuti.
Pelbagai tanggapan yang boleh dirumuskan kerjaya guru. Namun tanpa disedari,
perkhidmatan guru memerlukan personaliti kebertanggungjawaban yang tinggi untuk
menempuh cabaran mendidik, membimbing dan menunjuk ajar demi proses membentuk
insaniah berguna.
Proses
pembentukan tersebut memerlukan profesionalisme keguruan agar usaha
merealisasikan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia tercapai yang menggariskan
aspirasi-aspirasi melalui 11 anjakan dalam Tiga Gelombang. Penggemblengan
tersebut memerlukan agen penggerak yang bergelar guru. Persoalannya, apakah
peranan guru dalam menghadapi cabaran pada masa kini? Apakah pula cabang-cabang
cabaran yang harus dihadapi seorang guru pada hari ini? Adakah cabaran tersebut
disedari guru demi meningkatkan kualiti pendidikan pada abad ini?
Menurut
Kamus
Dewan Edisi Keempat (2015:232)[NA1] , cabaran ditakrifkan sebagai hasil mencabar (mempersoalkan, mempertikaikan),
ajakan (untuk berlawan dan sebagainya), sesuatu (unsur, faktor dan sebagainya)
yang mencabar (menguji kemampuan dan ketabahan seseorang atau sesuatu
organisasi dan lain-lain, pekerjaan yang penuh cabaran. Manakala secara
konseptualnya, cabaran bererti sesuatu yang menguji kemampuan individu dalam
sesebuah organisasi. Justeru, bidang perguruan memainkan peranan penting dalam
menongkah arus cabaran meningkatkan kualiti pendidikan Malaysia secara tidak
langsung implikasi terhadap pelajar sekolah.
2.0 PERANAN GURU UNTUK MENGHADAPI
CABARAN KERJAYA GURU MASA KINI
2.1
PERANAN GURU DALAM KEMAHIRAN TEKNOLOGI MAKLUMAT
Hasil kajian Kementerian
Pendidikan Malaysia (KPM) pada tahun 2010 [NA2] menyatakan bahawa hanya 80 peratus guru mengimplementasikan ICT kurang
satu jam seminggu walhal peruntukan sebanyak RM 6 bilion lebih telah
dibelanjakan sejak beberapa dekad lalu demi pembestarian pendidikan. Justeru,
apakah yang menghalang para guru untuk mengaplikasikan ICT dalam bilik darjah?
Rentetan itu merupakan cabaran yang dihadapi guru pada masa kini apabila anjakan ke-7
mengesa tenaga pengajar memanfaatkan ICT. [NA3]
Konteks tersebut tidak dapat
dinafikan bahawa guru hendaklah menguasai kemahiran Teknologi Maklumat dan
Komunikasi (TMK) dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Implisitnya terhadap
guru dapat mempelbagaikan kaedah penyampaian dan pengajaran dalam bilik darjah.
Penggunaan TMK multimedia interaktif seperti video, animasi, visual grafik dan
muzik membantu pelajar memahami sesuatu konsep. Tamsilannya, matapelajaran
sains yang berkaitan bentuk molekul DNA dan genetik manusia boleh ditayangkan
secara animasi dan visual melalui alat TMK seperti projector LCD.
Guru
hendaklah memahami tutorial menggunakan aplikasi tersebut kerana setiap
perisian memerlukan masa untuk dipelajari. Menurut Sue Johnston-Wilder dan David Pimm (2005)[NA4] berpendapat bahawa “Each tool takes time to learn and to become
familiar with; it is worth ‘cracking a nut with a hammer’ (especially if you
rarely eat nuts) as learning to use a more specialized tool generally
takes longer than adapting a more familiar one.” (hlm. 19). Antara perisian
yang boleh dijadikan bahan pengajaran adalah Aurasma, Wondershare, Kahoot!,
Powtoon, Prezi, Sway dan lain-lain. Di samping itu, membantu guru untuk
menarik minat murid untuk menerokai sesuatu yang baru. Halimah Harun (2002) [NA5] ada menyatakan bahawa pengajaran guru yang mampu menarik minat pelajar
akan mendorong mereka untuk berusaha mencapai prestasi dalam bilik darjah
2.2 APLIKASI ILMU PENGETAHUAN
DALAM KEHIDUPAN SEBENAR
Menyingkap isu kontemporari
sistem pendidikan Malaysia yang mengejutkan apabila keputusan penilaian
antarabangsa Programme for International Student Assessment (PISA)
dan Trends In Mathematics and Science
(TIMSS) merundum pada tahun 2012 mengakibatkan kedudukan sepertiga terbawah
daripada 74 buah negara[NA6] . Kedua-dua penilaian tersebut merupakan kajian Organisation for Economic
Co-Operation and Development (OECD) [NA7] terhadap sistem pendidikan sesebuah negara dalam penguasaan Sains,
Bacaan dan Matematik. Penilaian antarabangsa amat berteraskan aplikasi
pengetahuan dalam kehidupan sebenar yang tidak dapat dikuasai pelajar Malaysia.
Berikutan senario tersebut menjadi
cabaran kepada peranan guru meningkatkan kemahiran pelajar untuk
mengimplementasikan ilmu kurikulum secara realistik. Guru perlu bijak
menghubung kait pelajaran dengan pesekitaran untuk mengembangkan pemikiran
pelajar (Nur
Ashikin Ismahun et.al, 2011). [NA8] Contohnya, subjek Matematik tajuk matrik dapat diaplikasikan membuat
kod komputer. Hal tersebut penting kerana kajian kemahiran dewasa oleh OECD
juga menunjukkan bahawa kemahiran Matematik yang lemah akan menghalang
ketercapaian masyarakat kepada gaji yang lebih tinggi serta pekerjaan yang
memuaskan (Zhairil
Khir Johari, 2014). [NA9] Peranan guru tidak dapat dinafikan dalam konteks isu tersebut kerana 60 peratus
guru pada hari ini masih mengajar 20 tahun akan datang (Khadijah Abdullah,
2014).[NA10]
2.3 PERANAN GURU MENERAPKAN
NILAI DALAM KALANGAN PELAJAR
Laporan Jabatan
Agama Islam Selangor (2010) [NA11] mencatatkan bahawa terdapat
ideologi barat yang telah menular dalam negara Malaysia sekian lama secara
halus tanpa disedari. Ideologi tersebut khasnya dikaitkan dengan remaja pada
hari ini yang mengalami proses pertembungan budaya iaitu ketara menyimpang akar
umbi ketimuran masyarakat Malaysia khususnya. Demikian merupakan suatu gambaran
tentang fenomena muda-mudi abad ke-21.
Sejajar itu, menjadi cabaran
terhadap kerjaya guru masa kini untuk menerapkan nilai patriotisme dan
keagamaan dalam rohani pelajar. Semangat cintakan negara penting agar dapat
memartabatkan pembinaan negara bangsa di Malaysia. Oleh itu, guru berperanan
untuk lebih holistik iaitu dengan peka terhadap isu semasa yang boleh
mempengaruhi minda dan sikap pelajar daripada terpesong dengan budaya ketimuran.
Tatkala capaian internet di hujung
jari merentas glob muka bumi mudah mempengaruhi pelajar seperti pendedahan
ideologi-ideologi barat. Contohnya, globalisasi juga merupakan salah satu
ideologi yang boleh mengubah cara hidup seseorang dari aspek pemakaian,
percakapan dan perbuatan selain mencabar pegangan Dasar Kebudayaan Kebangsaan
(DKK).
2.4 PERANAN GURU DALAM BIDANG
BAHASA
Kejayaan penguasaan bahasa asing dalam
pendidikan Rusia, China, Jerman, Arab, Perancis dan Inggeris langsung tidak
mengganggu-gugat jati diri bangsa tersebut terhadap bahasa kebangsaan. Namun,
negara-negara tersebut mampu merentas peringkat global dan menjadi rujukan di
persada dunia. Manakala, menelusuri polemik isu bahasa Melayu di Malaysia telah
terhimpit dalam mengejar arus modenisasi semenjak abad pascamerdeka.
Lantaran itu menjadi salah satu
cabaran guru untuk mengukuhkan jati diri pelajar terhadap bahasa Melayu serta berupaya
mempelajari bahasa tambahan. Guru perlu menjadi role model dari
aspek pertuturan ketika mengajar dalam bilik darjah. Pertuturan seorang guru
hendaklah tepat dari sudut laras bahasa dan tatabahasa. Contohnya, laras bahasa
Melayu dalam bidang Sains dan Matematik. Penulisan seseorang pelajar pula
hendaklah disemak dengan lebih teliti berdasarkan aspek morfologi dan sintaksis
misalnya dalam matapelajaran bahasa Melayu.
Hasil
daripada langkah tersebut mampu melahirkan pelajar yang peka terhadap bahasa
kebangsaannya. Malahan, menggambarkan bahawa sebaik sahaja pelajar menamatkan
zaman persekolahan mampu menjulang bahasa Melayu sehingga peringkat
antarabangsa. Sebagai iktibarnya, Profesor Wu Zongyu selaku Tokoh Pejuang bahasa
Melayu berasal dari China dapat menubuhkan Pengajian Melayu di Beijing Foreign
Studies University (BFSU[NA12] ). Persoalannya, mengapa
tidak bangsa Melayu sendiri?
2.5
PERANAN GURU SEBAGAI PENGAMAL PERSONALITI CEMERLANG
Utusan Online (2014)
melaporkan isu dalam ruangan media massa bahawa terdapat guru memaksa pelajar
makan rumput kerana gagal menyiapkan latihan yang diberikan. Tatkala isu
tersebut menular di laman sosial telah mencalar martabat profesion keguruan
khususnya. Oleh itu, dapat dinyatakan bahawa peranan guru sebagai pengamal personaliti
cemerlang.
Personaliti memerlukan nilai kendiri
yang positif seperti berdedikasi, bertimbang rasa, bersikap terbuka, adil dan
sebagainya untuk mengelakkan isu-isu yang melanggar etika keguruan. Guru bukan
sahaja memainkan peranan mengajar matapelajaran namun hendaklah berkeperibadian
yang disenangi oleh pelajar. Berikutan itu, guru hendaklah menunjukkan
personaliti positif agar dapat membantu pelajar bermasalahan sosio-emosi.
Contohnya, terdapat pelajar menunjukkan sikap pasif untuk menyelesaikan latihan
matematik yang kompleks dalam bilik darjah. Oleh itu, guru wajar menunjukkan
sikap keterbukaan membantu dan membina keyakinan pelajar semula.
Tambahan pula, guru perlu
menyelitkan sikap bertimbang rasa seperti penukaran penilaian fomatif untuk
membantu pelajar bermasalah. Menurut Noraini Idris dan Shuki Osman (2009)
menjelaskan penilaian formatif memerlukan pertanyaan dan pemikiran mendalam
dengan melakukan perbincangan bersama guru dan rakan sebaya untuk meningkatkan
keyakinan pelajar terhadap pembelajaran.
3.0 TAHAP KESEDARAN GURU MASA KINI
UNTUK BERUBAH DEMI MENINGKATKAN KUALITI PENDIDIKAN DALAM KALANGAN MURID SEKOLAH
3.1
TAHAP KESEDARAN GURU DALAM PENGGUNAAN ICT
Sebagai pemimpin generasi akan datang, pengetahuan dan
kemahiran guru mengenai teknologi maklumat mesti mencapai suatu tahap yang
melebihi pengetahuan umum. Tidak mustahil perubahan budaya guru dalam era
infotek pada masa kini mampu meruntuhkan ‘dinding-dinding kelas’ kerana
pembelajaran bersifat ‘langit terbuka’ melalui perisian multimedia, internet,
emel, audio-video dan sebagainya berpotensi menjangkaui 59 tahun setelah
wawasan 2020 kelak
(Hamdan Said & Nasrudin Talib, 2000[NA13] ). Namun demikian, kajian
menunjukkan bahawa hanya 40% sahaja guru yang menggunakan teknologi dalam sesi
pengajaran dan pembelajaran pada tahun 2013 (Sandra Rahman, Abu Bakar Nordin &
Norlidah Alias, 2013).[NA14] Hasil tinjauan tersebut
menunjukkan tahap kesedaran guru kurang memuaskan untuk berubah dalam
meningkatkan kualiti pendidikan murid sekolah.
Pada
umumnya, halangan tersebut berakar umbi dari guru veteran dan mengajar di
kawasan luar bandar. Johan @ Eddy Luaran (2011) membuktikan bahawa guru di
kawasan pedalaman kurang menggunakan teknologi kerana faktor jarak, kemudahan
telekomunikasi serta pengaksesan. Manakala guru veteran kurang kompeten
teknologi maklumat dan komunikasi kerana keselesaan cara tradisional. Albaugh
(1997) [NA15] menyatakan bahawa keraguan
guru akan timbul untuk mengimplementasikan idea-idea baru kerana merasa selesa
dengan kaedah yang dilakukan selama proses perkhidmatan.
Menyingkap
pula tahap kesedaran guru yang tinggi untuk berubah demi kualiti pendidikan
dalam kalangan pelajar pada masa kini berbeza apabila berketerampilan menguasai
teknologi maklumat dan komunikasi. Keupayaan berubah seiring dengan kemajuan
membolehkan guru lebih fleksibel walau bagaimanapun atmosfera sekolah mahupun
veteran atau luar bandar. Menurut Hamdan Said dan Nasruddin Talib
berdasarkan parafrasa Hoffer 1992 menegaskan bahawa individu berkeinginan untuk
menyesuaikan diri sahaja dapat mewarisi kemajuan dunia setiap detik perubahan
zaman, manakala cendiakawan ego akan terkapai-kapai di atmosfera yang tidak
dikenali oleh diri sendiri. Keberhasilan membudayakan teknologi dalam kalangan
guru dapat melahirkan pelajar yang bukan sahaja berintelektual malahan mampu
membincangkan tentang konsep dunia tanpa sempadan pada suatu ketika nanti.
3.2 TAHAP KESEDARAN GURU TERHADAP
KEMAHIRAN BERFIKIR ARAS TINGGI
Pentaksiran antarabangsa Trends In
Mathematics and Science (TIMSS) dan Programme for International School
Assessment (PISA) yang berkonsepkan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT)
menunjukkan pendidikan Malaysia berkedudukan kritikal pada tahun 2011 apabila
35% pelajar gagal mencapai tahap minimum dalam pencapaian penanda aras
penilaian Matematik dan Sains (Kementerian Pendidikan Malaysia, 2013).
Peratusan tersebut menggambarkan bahawa pelajar kurang memuaskan dari aspek
pengguasaan KBAT.
Bertitik
tolak daripada itu merupakan natijah tahap kesedaran guru yang kurang terhadap
kualiti pendidikan di Malaysia. Guru yang kurang memberangsang pemikiran
pelajar berpunca daripada sikap terkabas untuk mengkhatamkan sukatan
pembelajaran tanpa menitikberatkan penaakulan pelajar. Kesannya, PISA
membuktikan Malaysia menguasai secara minimum dalam matematik kerana tiada
kebolehan melakukan penaakulan terus dan interpretasi literal bagi sesuatu keputusan (Kementerian
Pendidikan Malaysia, 2013).
Berbeza
dengan guru yang mempunyai tahap kesedaran tinggi untuk meningkatkan daya
kognitif pelajar akan menggunakan pemetaan i-Think, alat-alat CoRT dan
pengurusan grafik dalam proses pengajaran. Indikator tersebut akan melahirkan
pemikiran pelajar yang kreatif dan kritis untuk membuat penaakulan (Ee Ah Meng,
2003). [NA16] Kemahiran berfikir secara
kritis dan kreatif amat diperlukan agar pelajar mengalami pembelajaran secara
fikrah (thoughtful learning)
secara tidak langsung dapat membuat keputusan berpandukan keterangan muhasabab
yang rasional serta berjustifikasi (Hamdan Said & Nasarudin Taib, 2000). Oleh
itu, hasrat mencapai kedudukan sepertiga teratas dalam penilaian antarabangsa
bukan sekadar abstrak.
3.3
TAHAP KESEDARAN GURU TERHADAP TEKNIK PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
Pendekatan berpusatkan guru dilihat sebagai
pengajaran kurang berkesan dan berteraskan kepada mazhab behaviourisme. Guru
yang hanya menggunakan kaedah tersebut dijustifikasikan sebagai tahap kesedaran
yang kurang memberangsangkan. Menurut Shamsina Shamsuddin (2010) [NA17] menyatakan bahawa ciri-ciri
guru yang dkategorikan Tahap I (lemah) akan mengajar tanpa struktur dari aspek
perkembangan isi kandungan malahan penyataan hasil pembelajaran tidak
dikongsikan dengan murid serta tiada rancangan untuk meningkatkan kemahiran dan
kefahaman murid. Hal tersebut menyebabkan efikasi pengajaran rendah kerana
keselesaan strategi berpusatkan guru sedemikian (Ahmad Zamri Khairani, 2012).[NA18]
Corak
pengajaran dan pembelajaran bagi guru yang menerapkan tahap kesedaran tinggi
pula berbeza. Buktinya, guru akan mengaplikasikan teori pembelajaran dan
pengajaran secara subordinat dan superodinat agar keberkesanannya menyumbang
kepada hasrat kurikulum dalam bidang pendidikan (Alice Kong e t. al, 2009). [NA19] Di samping itu, guru akan
melibatkan pelajar secara aktif melalui gabungan pembelajaran psikomotor dan
intelektual agar tidak mendominasikan sesi pengajaran dalam bilik darjah.
Kaedah tersebut akan memberansangkan pengetahuan pelajar dan kefahaman yang
utuh.
3.4
TAHAP KESEDARAN GURU TERHADAP KEMAHIRAN KOMUNIKASI
Komunikasi merupakan aktiviti verbal dan bukan
verbal yang tidak dapat dielakkan dalam kehidupan manusia. Komunikasi amat
mementingkan kefahaman seseorang agar mesej disampaikan berkesan. Aktiviti
verbal melibatkan pengucapan yang melahirkan pemikiran, perasaan dan tindak
balas terbalas terhadap sesuatu isu atau persoalan lantas memperlihatkan
identiti seseorang (Faridah
Nazir et. al). [NA20] Sementara komunikasi bukan
verbal berlaku melalui hubungan mata, pergerakan badan, air muka, pakaian,
keterampilan, penglibatan pendengar, penggunaan gurau senda dan sifat semula
jadi guru. Sebagai guru akan
berkomunikasi secara verbal untuk menyampaikan pelajaran dan arahan manakala
bukan verbal memerlukan mimik muka serta menggerakkan anggota badan mengekspresikan
sesuatu diucapkan.
Kelemahan
guru berkomunikasi dengan berkesan bukan sahaja boleh menyebabkan objektif
pengajaran dan pembelajaran yang dirancang akan gagal tetapi turut boleh
menyebabkan murid mengalami perasaan tidak puas hati, kecewa, tekanan
psikologi, kesihatan fizikal, kesepian, hilang perasaan kasih sayang dan
sebagainya (Mohd
Khairuddin Abdullah, 2014)[NA21] . Justeru, tersebut merupakan
tahap kesedaran rendah seorang guru terhadap kemahiran berkomunikasi. Guru yang
berkesedaran tahap lemah dari aspek kemahiran komunikasi mewujudkan suasana
bilik darjah yang suram.
Jika
senario ini berlanjutan nescaya tunjang komunikasi yang ditekankan dalam
Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) sukar mencapai objektif pada masa
hadapan. Malahan turut mendatangkan impak terhadap pelajar sekolah untuk
melanjutkan pelajaran sebagai graduan. Walhal kajian Jobstreet (2015) [NA22] telah merekodkan sebanyak 60
peratus graduan kurang kemahiran komunikasi gagal dalam temu duga.
Kontrakdiksi
dengan guru mempunyai tahap kesedaran tinggi berkebolehan menguasai kemahiran
komunikasi. Guru yang sedar akan kemaslahatan kemahiran komunikasi berupaya
menambat sanubari pelajar dalam proses pembelajaran dan pembelajaran. Ciri-ciri
guru berkemahiran komunikasi akan menekankan komunikasi dua hala boleh
mendorong pelajar melibatkan diri dalam bilik darjah. Contohnya, kaedah perbincangan
dan aktiviti soal jawab. Konteks tersebut mampu mewujudkan rapport (kemesraan)
dalam suasana bilik darjah (Mok Soon Sang, 2011).
3.5
TAHAP KESEDARAN GURU DALAM KEMAHIRAN MENILAI
Kesedaran diri penilaian kendiri seorang guru
dibahagikan kepada tiga aspek iaitu persepsi, pengakuan perkembangan peribadi
dan penentuan matlamat diri (Siow H.L et. al., 2005). [NA23] Seorang guru yang mempunyai
tahap kesedaran lemah akan bersikap enteng untuk menilai semula hasil
pengajaran. Terdapat sikap guru yang enggan melakukan perubahan kerana
kebiasaan teknik pengajaran. Oleh itu, sukar untuk golongan begini membuat
refleksi tujuan penambahbaikkan. Impak tahap kesedaran lemah terhadap kemahiran
menilai tersebut akan menyebabkan mutu pengajaran tidak berkualiti secara tidak
langsung melibatkan pelajar.
Menyedari
akan kepentingan kemahiran menilai pula dapat digambarkan apabila guru berupaya
melakukan dua fasa refleksi selepas pengajaran iaitu tahap deskriptif dan tahap
kritikal. Tahap deskriptif merupakan suatu soalan kesedaran yang memikirkan
apakah perlu dilakukan sebagai seorang guru. Manakala tahap kritikal melibatkan
tindakan lanjutan untuk melakukan penambahbaikkan. Kesedaran guru terhadap
aspek penilaian kendiri wajar bagi meningkatkan kualiti pendidikan dalam
kalangan pelajar sekolah khususnya.
4.0 PENUTUP
Kesimpulannya, tidak dapat dinafikan dalam
bahawa gelombang perubahan dalam sistem pendidikan dengan cabaran hebat era
teknologi maklumat memerlukan guru berkepimpinan secara global. Malahan, paksi
kekuatan sesebuah negara itu terbina di atas para ilmuwan yang berhikmah iaitu
peranan guru. Rasional untuk guru melengkapkan diri dari pelbagai aspek dalam
menongkah arus cabaran.
Pengajaran
dan pembelajaran seorang guru memerlukan perancangan strategik dan sistematik demi
keberhasilan pelajar pada jangka masa panjang. Pembestarian kemahiran
pedagogi penting kerana mempengaruhi
impak positif mahupun negatif terhadap suasana dalam bilik darjah. Guru perlu
peka terhadap kaedah pembelajaran abad ke-21 dengan penerapan nilai agar
pelajar seimbang dari aspek akademik dan sahsiah. Guru juga perlu mengukur
tahap perkembangan keberkesanan pengajaran dengan penilaian kendiri supaya
dapat menambah baik kepincangan.
Walau bagaimanapun, segala mujahadah peranan
seorang guru demi menghadapi cabaran masa kini turut memerlukan sumbangsih padu
komuniti. Atas komitmen padu mampu meningkatkan kualiti pendidikan sebagaimana
yang digariskan dalam Pelan Pembangunan Pendidikan untuk mencapai hasrat
pendidikan berkualiti peringkat antarabangsa.
Ulasan
Catat Ulasan