1.0 Pengenalan
Tulisan Jawi merupakan warisan
bangsa Melayu semenjak kedatangan Islam ke Kepulauan Melayu pada abad ke-10.
Kewujudan tulisan Jawi amat sinonim dengan penduduk Tanah Melayu yang beragama
Islam pada ketika itu. Malahan, tulisan Jawi ini dikenali sebagai tulisan
Melayu-Arab di Nusantara kerana Hashim Musa (1999) ada mengesahkan bahawasanya
Shellbear mengatakan orang Melayu menerima secara langsung tulisan Jawi
daripada orang Arab. Kegemilangan tulisan Jawi pada abad-ke 18 tidak dapat
dinafikan apabila penjajah Barat mempelajari untuk membaca dan mengejanya.
Suatu ketika dahulu juga menggambarkan bahawa tulisan Jawi amat terserlah dalam
kesusasteraan, kesenian dan kebudayaan Melayu. Menurut Keong
Kyoung Seock (1990) ada menyatakan bahawa zaman kesusasteraan dahulu
merupakan wahana masyhur dalam tulisan Jawi. Namun, adakah kegemilangan tulisan
Jawi pada zaman dahulu masih relevan pada masa kini?
Pelbagai polemik isu yang timbul
dalam kalangan masyarakat mutakhir ini mengenai pemartabatan tulisan Jawi yang
kian samar-samar dan lemah tahap kemampuan daya saing. Kebenaran yang nyata
tersebut mendukacitakan nilai martabat sesebuah warisan bangsa. Hakikat
penggunaan tulisan Jawi pada realiti abad pemodenan abad ke-21 amat terhad
sekali. Cetusan isu daripada pelbagai pihak membimbangkan status tulisan Jawi
di Malaysia khususnya. Bertitik tolak daripada itu, menjadi persoalan apakah
punca yang kekangan memartabatkan tulisan Jawi? Bagaimanakah isu kepenggunaan
tulisan Jawi berbangkit sedangkan ia bersifat abstrak dalam kesenian Islam?
Setiap ayat ada noktah, justeru
setiap permasalahan ada penyelesaian. Rentetan pelbagai persoalan yang
berbangkit dewasa ini menyeru pelbagai pihak memainkan peranan dalam usaha
memartabatkan tulisan Jawi. Keadaan tulisan Jawi yang terumbang-ambing dalam
kemajuan dunia yang penuh fulus perlu digiatkan. Kendatipun demikian, adakah
usaha dan isu yang diperihalkan bertepatan mahupun mencakupi penyelesaian
secara meluas?
2.0 Isu dan cabaran memartabatkan
tulisan Jawi
2.1
Isu tulisan Jawi sebagai ideologi dakwah
a.
Cabaran persepsi masyarakat bukan Melayu
Desakan menanggalkan tulisan Jawi
pada papan tanda Sekolah Menengah Kebangsaan Bukit Mertajam menjadi polemik isu
hangat tahun 2014 di Malaysia. Paparan ini memerihalkan bahawa tulisan Jawi
merupakan ideologi dakwah yang cuba disebarkan orang Islam kepada penganut
agama lain (Mohd Idros Mohd Ali, 2014). Rentetan itu, menjadi cabaran terhadap
iltizam pemartabatan tulisan Jawi apabila terdapat persepsi pesong dalam
kalangan masyarakat Malaysia terutamanya bukan Melayu pada masa kini. Lantaran
itu, kekangan yang timbul tersebut jelas membuktikan bahawa terdapat sebilangan
pemikiran rakyat Malaysia cetek dalam pengetahuan umum. Kecetekan tersebut
merujuk kepada pengetahuan tentang sejarah penggunaan tulisan Jawi sejak
kedatangan Islam ke Kepulauan Melayu lagi. Konteks tersebut menjelaskan bahawa
skop pemikiran masyarakat bukan Melayu menganggap bahawa tulisan Jawi hanya
digunakan oleh orang Islam. Oleh hal yang demikian kerana pada hakikatnya sudut
pandangan sempit golongan ini berada dalam kekeliruan dan kekacauan jati diri
sebagai bangsa Malaysia.
Permasalahan jati diri tersebut
merujuk kepada sikap bangsa Malaysia terhadap bahasa Melayu sendiri. Seseorang
yang tidak cinta bahasa akan mengalami permasalahan dalam pengetahuan sejarah
bahasa kebangsaan (bahasa Melayu) itu sendiri. Menurut Mohd Rashid Hj. Md.
Idris (2013) ada menyatakan bahawa sesungguhnya masalah kelemahan penjiwaan
akan memberi impak terhadap pengamalnya. Sehubungan itu, menjadi akar umbi
tulisan Jawi tidak diketahui umum bahawa kewujudan tulisan Rumi merupakan
adaptasi tulisan Jawi. Menurut Hashim Musa (2003) yang memetik teks Fatmi
(1963) membuktikan bahawa pengkaji-pengkaji Al-Attas menggunakan skrip Jawi
untuk mengeja teks bahasa Melayu yang terdapat pada Batu Bersurat Terengganu
yang bertarikh 702 H/1303 M. Adi Yasran et.al (2012) juga ada menyokong
bahawa prasasti tersebut terkandung bahasa Melayu ditulis menggunakan tulisan Jawi.
Tidak dapat dinafikan lagi bahawa apabila kesahihan kepenggunaan tersebut telah
memberi suatu gambaran terhadap masyarakat bukan Melayu tulisan Jawi merupakan
keperluan golongan penganut Islam sahaja (Nur Azuki & Siti Bahirah Saidi,
2014).
2.2 Isu kelemahan
bacaan Al-Quran punca ketidakmahiran mengenal Jawi.
b. Cabaran ketidakmahiran tulisan Jawi
dalam kalangan pelajar.
Dapatan kajian oleh Siti Fatimah
Sudin et. al. (2005) membuktikan pencapaian mata pelajaran Pendidikan
Islam (PI), khususnya keupayaan bacaan al-Quran dalam kalangan murid-murid sekolah
rendah dan menengah masih berada pada tahap yang belum memuaskan. Berikutan
itu, pelajar kurang mahir dalam pembacaan Al-Quran adalah faktor kurang
berkemahiran dalam huruf Jawi yang menjadi cabaran memartabatkan tulisan Jawi.
Kelemahan pelajar dalam penguasaan Jawi suatu cabaran yang kritikal untuk
kegunaan masa depan. Fenomena ini telah menatijahkan suatu sentimen “Hidup
Segan Mati Tak Mahu” kepenggunaan tulisan Jawi dalam kalangan pelajar.
Ketidakmahiran pelajar dalam konteks
isu merujuk kepada aspek kemahiran asas membaca, menulis dan mengeja Jawi. Terdapat
kesalahan ejaan tulisan Jawi dalam kalangan pelajar bertitik tolak daripada
kekeliruan penggunaan huruf Jawi yang tepat, hukum-hukum pengejaan dan
pengimbuhan ejaan( Aziah Ismail, 2000). Apabila perkara ini
berterusan akan mengakibatkan generasi muda mengabaikan warisan bangsa Melayu
iaitu tulisan Jawi. Konteks penyataan tersebut tidak dapat disangkal apabila
dalam titah Raja Nazrin Shah pada persidangan bahawa
tulisan Jawi merupakan warisan sejarah Melayu yang telah memartabatkan bahasa Melayu dalam komponen penulisan yang indah
dan kaya tersebut (Kementerian Pendidikan Malaysia, 2015).
Tambahan pula, ketidakmahiran tersebut berpunca daripada
faktor sosioekonomi pelajar. Kekangan
kewangan menyebabkan ibu bapa tidak mengambil berat tentang kepentingan
mempunyai wadah sokongan alternatif demi mengukuhkan penguasaan anak-anak dalam
tulisan Jawi. Karya Sufean Hussin, Shahril Marzuki, Ahmad Zabidi Abdul Razak,
Habib Md.Som & Alina Ranee (2005) ada menyatakan bahawa pelajar yang lemah
menguasai tulisan Jawi disebabkan oleh pendapatan keluarga yang sederhana untuk
menyediakan bahan sokongan, insentif dan kemudahan pelajaran Jawi. Keadaan ini
turut disokong Kementerian Pendidikan Malaysia yang mengkategorikan perbezaan
status sosioekonomi akan mempengaruhi prestasi pelajar. Malahan, segelintir ibu
bapa yakin sekiranya tulisan Jawi tidak dikuasai, anak-anak masih dapat
melanjutkan pembelajaran ke peringkat seterusnya.
2.3 Isu kompetensi guru pendidikan Islam
c.
Cabaran tahap kemahiran guru
Guru Pendidikan Islam merupakan
indikator utama di sekolah demi keberhasilan pemartabatan tulisan Jawi yang
akan digiatkan oleh pelajar pada masa hadapan kelak. Pendidikan Islam menjadi
faktor pemartabatan tulisan Jawi sukar mencapai matlamat. Buktinya, dapatan
kajian menunjukkan bahawa terdapat para guru pendidikan Islam kurang kompeten
dalam penulisan Jawi (Bhasah Abu Bakar et.al, 2012). Lanjutan perkara itu
mengakibatkan keberhasilan murid untuk menguasai tulisan Jawi akan terbantut.
Bukan itu sahaja, guru yang tidak menguasai penulisan Jawi akan mempengaruhi
minat pelajar. Penguasaan dalam sesuatu bidang penulisan memerlukan minat
seseorang kerana mempunyai hubung kait dengan tingkah laku individu. Menurut
Nik Rosila Nik Yaacob (2007) ada menyatakan bahawa faktor minat seseorang
individu akan mempengaruhi pencapaian dalam tulisan Jawi.
2.4 Isu penghentian akhbar Utusan Melayu dalam
tulisan Jawi
d.
Cabaran penggunaan meluas tulisan Rumi
Tarikh
sadis 29 Januari 2009 serta merta telah mengejutkan apabila akhbar Utusan
Melayu yang merupakan satu-satunya akhbar yang menggunakan tulisan Jawi
diberhentikan penerbitannya (Mohamad Shafiq Rohaizad Buyong, 2012). Faktor
utama isu tersebut disebabkan oleh kurang sambutan daripada masyarakat khasnya Masyarakat
Melayu sendiri. Sedangkan sambutan masyarakat Melayu kurang memberangsangkan
kepenggunaan tulisan Jawi dalam media cetak inikan pula kaum lain. Polemik isu
ini memberi impak yang cukup besar terhadap peranan tulisan Jawi dalam Utusan
Melayu. Pada dasarnya, Utusan Melayu merupakan tiupan semangat pejuang pencinta
tanah air dan pencanai minda perintis tuntutan bangsa suatu ketika dahulu namun
lalu tanpa nisan (Zaini Hassan, 2016). Lantaran itu, pemartabatan Jawi sebenarnya
berhadapan cabaran kewujudan Akta Kebangsaan 1963 yang menyeru penggunaan
tulisan Rumi bagi bahasa kebangsaan. Penubuhan akta tersebut perlahan-lahan
telah meminggirkan serta menutup pandangan masyarakat segenap lapisan mengenai
kewujudan tulisan Jawi.
3.0 Cadangan mengatasi
3.1 Menyebarluaskan penggunaan tulisan Jawi
Isu pandangan masyarakat terhadap
tulisan Jawi sebagai ideologi dakwah perlu ditangkis agar tidak menimbulkan
sentimen-sentimen sensitiviti keagamaan. Menjadi peranan pihak jabatan
kerajaan, swasta dan badan berkanun untuk menggembleng sinergi memperkasakan
tulisan Jawi dengan menggunakannya pada setiap perlaksanaan sesuatu program
atau aktiviti. Di samping itu, menurut Tengku Mahkota Pahang Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah
bertitah agar kerajaan negeri menjalankan usaha mengembalikan martabat tulisan Jawi
secara berperingkat dalam urusan pentadbiran.
Perkara tersebut mustahak agar
masyarakat yang dalam perkhidmatan dapat mendorong dan menjentik suatu
kesedaran pengetahuan bahawa penggunaan tulisan Jawi bukan diklasifikasikan
khas untuk kaum Melayu sahaja. Manakala bagi menyedarkan kalangan masyarakat
bukan Melayu, tulisan Jawi hendaklah disebar luas dengan mengaplikasikannya
pada papan tanda premis perniagaan, sekolah, iklan dan jalan raya. Selain itu, Jabatan
Penerangan Malaysia turut menyumbang dalam menjelaskan kepada masyarakat bahawa
tulisan Jawi adalah tulisan yang patut diterima dalam masyarakat majmuk.
Malahan, pengedaran bahan bercetak mahupun elektronik perlu dipergiatkan agar
maklumat dapat disampaikan secara efektif.
3.2 Memperkasakan
perlaksanaan j-QAF di sekolah
Isu ketidakmahiran pelajar dapat
diatasi dengan memperkasakan perlaksanaan Program j-QAF di sekolah. Contohnya, mengadakan
kelas tambahan pemulihan Jawi dalam kalangan pelajar daripada aspek kelancaran
membaca, mengeja dan menulis Jawi untuk meningkatkan kemahiran asas. Pihak
sekolah juga perlu memantau perlaksanaan program tersebut agar selaras dengan
objektif. Menjadi peranan Guru Besar memantau perlaksanaan Model Kelas
Pemulihan Jawi, mesyuarat penyelarasan perlaksanaan dan penubuhan jawatankuasa pelaksana
(Ahmad Mohd Salleh, 2008). Dalam pada itu, Ketua Panitia Pendidikan Islam, guru
mata pelajaran dan pemulihan juga perlu bertanggungjawab memastikan pelajar mampu
menguasai tulisan Jawi serta membangkitkan suatu penjiwaan tinggi terhadap
warisan bangsa Melayu. Setelah masalah penguasaan Jawi dapat diatasi maka isu
kelemahan bacaan al-Quran secara tidak langsung mendapat kesan positif pada
masa yang panjang.
Pelajar
yang berhadapan masalah kewangan untuk memenuhi keperluan pembelajaran
hendaklah memohon bantuan daripada pihak sekolah. Pelajar perlu dorongan dalam
proses pembelajaran terutamanya Jawi. Murid perlu insentif untuk bahan bacaan
tambahan bagi mengukuhkan tahap kemahiran tulisan Jawi selain dapat
memartabatkannya. Contohnya, mashaf al-Quran, buku aktiviti Jawi, buku Bahasa
Arab dan bahan bantu belajar pemulihan Jawi. Implikasinya, pengukuhan kemahiran
dalam tulisan Jawi akan menggambarkan masa depan warisan bangsa tersebut
setelah pelajar melangkah keluar dari sekolah. Dalam pada itu, bantuan dan
sokongan yang dilengkapkan dapat membentuk penjiwaan serta minat terhadap pembelajaran
tulisan Jawi. Penghayatan terhadap tulisan warisan bangsa tersebut juga akan
melahirkan pelajar yang menghargai serta berusaha mengekalkan kedudukan tulisan
Jawi.
3.3 Meningkatkan
kemahiran penulisan Jawi guru pendidikan Islam
Guru pendidikan Islam hendaklah
berupaya menguasai kaedah pengejaan, penulisan dan pengimbuhan dalam sistem
ejaan Jawi agar pelajar dapat merujuk dengan mudah. Sehubungan itu, guru
hendaklah menarik minat pelajar dengan mengubah kaedah pengajaran dan
pembelajaran secara kreatif. Contohnya, permainan secara talian untuk menarik
minat pelajar mempelajari sesuatu baharu. Kaedah pembelajaran abad ke-21
menekankan aspek kemahiran guru menggunakan kemahiran teknologi selain
berpengetahuan bidang tersendiri. Manakala,
guru yang berhadapan masalah untuk mengajar tulisan Jawi hendaklah diberikan
kursus penulisan Jawi atau Buku Panduan Perlaksanaan j-QAF.
3.4 Pendedahan semula dalam media dan sistem
pendidikan
Pemberhentian penerbitan Utusan
Melayu dalam tulisan Jawi dapat disokong oleh media cetak lain melalui peranan
Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP). DBP hendaklah menerbitkan bahan bercetak yang
mengandungi tulisan Jawi. Pendedahan semula kepada bangsa Malaysia penting
untuk menyampaikan maklumat tentang kewujudan tulisan Jawi. DBP juga hendaklah
menggalakkan penulis akhbar untuk menyelitkan berita atau artikel dalam tulisan
Jawi. Penerbitan tersebut merangkumi artikel kepentingan tulisan Jawi dan
kaedah mempelajarinya agar dapat menghidupkan semula sanubari masyarakat nilai
estetika warisan bangsa. Penggunaan tulisan Jawi juga dapat dipertingkatkan
dengan sistem pendidikan negara. Sistem pendidikan Malaysia hendaklah
memperkenalkan Pendidikan Jawi bermula daripada peringkat sekolah rendah hingga
menengah supaya pelajar dapat memupuk semangat cinta akan warisan bangsa. Di
samping itu, diserap dalam subjek Bahasa Melayu kerana tulisan Jawi merupakan
tonggak kepada pemartabatan bahasa kebangsaan pada zaman kegemilangan dahulu.
4.0 Rumusan
Kesimpulannya, terdapat pelbagai isu
yang timbul dalam memartabatkan tulisan Jawi yang sedangkan kewujudan tersebut
pernah menyemarakkan suasana Tanah Melayu pada zaman kedatangan Islam. Kegemilangan
tulisan Jawi telah terhakis sejak akar umbi lagi seterusnya mengundang persepsi
sempit masyarakat Malaysia pada hari ini. Masalah ini apabila berlarutan pasti
akan menenggelamkan tulisan Jawi sebagai citra warisan bangsa Melayu dalam
kemajuan duniawi dipancing oleh fulus dan darjat. Mahukah bangsa Malaysia
dikenal sebagai bangsa yang tidak memiliki pedoman dan warisan bangsa? Sudah
pasti jauh di sudut sanubari masyarakat untuk merelakan semua perkara tersebut
berlaku. Harapan terhadap insan yang
berpendidikan amat diperlukan dalam melestarikan semula penggunaan tulisan Jawi.
Golongan berilmu sebagai pionir amat berpengaruh dalam mengubah segenap dimensi
masyarakat ke arah iltizam pemartabatan tulisan Jawi. Dominasi pengenalan Akta
Bahasa Kebangsaan 1963 yang mencakupi seluruh pengguna tulisan Rumi sehingga
hari ini perlu diimbangi dengan tulisan Jawi. Ibu bapa sebagai salah satu
komponen perlu memberi sokongan jitu kepada anak-anak terhadap kepentingan
tulisan Jawi demi mengembalikan kegemilangan tersebut. Oleh hal yang demikian,
segala sumbang sih padu pelbagai pihak perlu dipertingkatkan dalam usaha
mengangkat martabat tulisan Jawi pada abad ini. Peranan pihak terlibat
menggambarkan kekuatan imej pengekalan warisan bangsa yang sebenarnya menjadi
pegangan sendiri.
Ulasan
Catat Ulasan