PENGENALAN
Dunia sekarang
sedang menghadapi era globalisasi yang kian memuncak. Ledakan era globalisasi
meletakkan Malaysia berhadapan dengan pelbagai cabaran. Demi mewujudkan negara
bangsa berkualiti hendaklah bermula daripada pendidikan. Pendidikan merupakan
mekanisme asas dalam meningkatkan pembangunan negara agar dapat berdaya saing
di peringkat antarabangsa. Pendidikan memerlukan gemblengan tenaga daripada
semua pihak bagi mengangkat status Malaysia dalam dunia pendidikan bertaraf
dunia.
Oleh itu, Kementerian Pendidikan
Malaysia telah menyertai penilaian antarabangsa iaitu Programme for
International Student Assessment (PISA) dan Trends in Mathematics and
Science Study (TIMSS) untuk mengukur taraf kualiti pendidikan negara. Namun
demikian, sejauh mana kedudukan Malaysia dalam penyertaan penilaian
antarabangsa tersebut? Persoalan tersebut timbul setelah melihat keputusan
negara Malaysia berada pada kedudukan sepertiga terbawah di antara 74 buah
negara. Kementerian Pendidikan Malaysia
juga telah melakukan pelbagai perubahan dalam sistem pendidikan agar bersifat
fleksibel demi merealisasikan hasrat kedudukan sepertiga teratas peringkat
antarabangsa.
Justeru, apakah kekangan yang
menjadi faktor kedudukan sadis Malaysia dalam PISA dan TIMSS tersebut? Apakah
kepincangan sebenar dalam sistem pendidikan Malaysia yang harus
dijustifikasikan demi memacu kualiti pendidikan bertaraf dunia? Apakah pula
cabaran yang merencatkan hasrat kedudukan sepertiga teratas? Pelbagai persoalan
timbul untuk melihat kejayaan sistem pendidikan Malaysia di persada
antarabangsa.
Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat
(2015:232) , cabaran ditakrifkan sebagai hasil mencabar (mempersoalkan,
mempertikaikan), ajakan (untuk berlawan dan sebagainya), sesuatu (unsur, faktor
dan sebagainya) yang mencabar (menguji kemampuan dan ketabahan seseorang atau
sesuatu organisasi dan lain-lain, pekerjaan yang penuh cabaran. Manakala secara
konseptualnya, cabaran bererti menguji kemampuan individu dalam sesuatu
organisasi. Dalam pada itu, justifikasi cabaran sistem pendidikan Malaysia akan
dilihat pelbagai sudut perspektif individu dan sesuatu organisasi dalam
merealisasikan hasrat sepertiga teratas di peringkat antarabangsa.
1.0
KELEMAHAN PERANAN
GURU
Antara cabaran yang dihadapi oleh sistem
pendidikan Malaysia dalam usaha mencapai hasrat kedudukan sepertiga teratas
ialah kelemahan peranan pihak guru. Sistem pendidikan Malaysia amat sinonim
dengan peranan seorang guru bagi menggerakkan kontigensi Pelan Pembangunan
Pendidikan.
“Teachers are the most valuable resource available in schools, and
low-performing students need
qualified teachers to help them to improve. PISA finds that low performers in matemathics are more
likely than students who perform at or above baseline
Level 2 to attend school that suffer from lack qualified teachers” (Organisation
for Economic Co-operation and Development (OECD), 2016 ms.160).
Kemahiran
seorang guru terletak pada pendekatan pedagogi yang bersesuaian dalam
pengajaran dan pembelajaran. Noraini Idris dan Shuki Osman (2009) ada
mengatakan bahawa pengajaran merupakan sesuatu aktiviti yang kompleks dalam
situasi dinamik. Kemahiran pendekatan pengajaran dan pembelajaran yang jitu
merupakan ciri guru berkualiti. Mohd. Nasiruddin Abd. Nasil (2012) menyokong
bahawa bidang pertama yang ditekankan selain kecemerlangan dalam pengajaran dan
pembelajaran adalah kualiti guru. Namun demikian, kelemahan seorang guru dapat
dilihat apabila berusaha mengkhatamkan
sukatan pelajaran semata-mata. Guru sepatutnya sebagai pembimbing bukan
seperti spoon feeding yang hanya memberi impak sifat kebergantungan
dalam diri pelajar (Muhammad Affrini Azim Zahari, 2015).
Di
samping itu, menjadi cabaran sistem pendidikan Malaysia apabila terdapat guru
bukan opsyen (bukan kemahiran bidang sebenar) mengajar matapelajaran seperti
Matematik dan Sains menyebabkan pendekatan pedagogi sukar diaplikasikan.
Kajian juga ada membuktikan bahawa guru-guru yang berpengalaman dalam bidang
Matematik lebih berpengetahuan tinggi isi kandungan pedagogi berbanding yang
sebaliknya (Tengku Zawawi Tengku Zainal,
Ramlee Mustapha dan Abdul Razak Habib, 2009). Apabila perkara tersebut berlanjutan,
maka dapat dilihat secara jelas pencapaian pentaksiran antarabangsa di Malaysia
akan berterusan berada di ambang kemerosotan yang kritikal kerana menurut
Khadijah Abdullah (2014) ada menyatakan bahawa 60 peratus daripada 410,000 guru
pada hari ini kekal mengajar 20 tahun akan datang.
Tambahan
pula, guru yang sukar mengawal bilangan pelajar terlalu ramai dalam sesebuah
kelas menyebabkan sesi pengajaran dan pembelajaran tidak memberikan kesan
efektif. Perkara tersebut akan menjejaskan konsentrasi pelajar di dalam kelas
malahan mempengaruh prestasi pentaksiran antarabangsa iaitu PISA dan TIMSS.
Mohd Hasani Dali dan Mohd Johdi Salleh (2009) merumuskan bahawa kegagalan guru
untuk mengawal atmosfera kelas menyebabkan seluruh atau sebahagian pembelajaran
tidak dapat memberi kefahaman kepada pelajar.
2.0 CABARAN CIRI-CIRI PELAJAR
2.1 GENDER
Kajian OECD membuktikan
bahawa Malaysia menduduki tempat ke-59 daripada 74 buah negara dalam penyertaan
penilaian antarabangsa PISA (Kementerian Pendidikan Malaysia, 2013). Manakala, muncul pula keputusan kajian Trends
in Mathematics and Science Study (TIMSS) pada tahun 2011 menunjukkan
penurunan prestasi Malaysia mendadak empat kali penilaian daripada tahun 1999
(Zul Fikri Zamir dan Anas Alam Faizli, 2013). Menurut salah satu laporan OECD
(2016), prestasi lemah dalam penilaian tersebut disebabkan oleh faktor
demografi pelajar iaitu gender.
Berikutan keputusan tersebut dapat
dijelaskan bahawa sistem pendidikan Malaysia berhadapan cabaran perbezaan
gender pelajar dari aspek pemikiran dan sikap khususnya. Kementerian Pendidikan
Malaysia (2013) menunjukkan bahawa jurang prestasi antara gender melebar dan
signifikan meningkat. Hal demikian disebabkan pemikiran terhadap pembelajaran. Bharath Sriraman (2008) turut berpendapat
bahawa perbezaan gender darri aspek pembelajaran mempengaruhi prestasi seseorang
individu. Purata OECD juga mencatatkan murid lelaki kebanyakkan memperoleh
tahap pencapaian rendah dalam Bacaan dan Sains berbanding perempuan.
2.2 SIKAP
2.2 SIKAP
Dari aspek sikap
pelajar dapat dilihat dalam kajian Mohamad Yusof Endut (2011) yang membanding
beza minat antara jantina terhadap matapelajaran matematik dari aspek
pengajaran guru. Kajian ahli akademik tersebut menyatakan bahawa pelajar lelaki
gemar matapelajaran matematik apabila guru menyelitkan kecindan berbanding
perempuan cenderung untuk cemerlang apabila guru bersikap mesra (friendly).
Sikap pelajar terhadap terhadap Matematik khususnya amat mempengaruhi keputusan
PISA dan TIMSS (OECD,2016; Ina V.S. Mullis, Michael O. Martin, Pierre Foy, and
Alka Arora, 2012).
2.3 STATUS SOSIOEKONOMI
“Kementerian menyedari bahawa
perbezaan status sosioekonomi menimbulkan cabaran
besar bagi mencapai kesamarataan dalam keberhasilan pendidikan” (Kementerian Pendidikan Malaysia, 2013, ms
95).
Berdasarkan
pernyataan tersebut, jelaslah menunjukkan antara cabaran sistem pendidikan
Malaysia dalam merealisasikan hasrat sepertiga teratas juga berakar umbi daripada
status sosioekonomi pelajar. Buktinya, dalam taburan populasi murid yang
menerima KWAMP mengikut band sekolah juga memaparkan sekolah lemah kebanyakkan
pelajar yang menerima bantuan kewangan (Kementerian Pendidikan Malaysia, 2013).
Pelajar yang berprestasi lemah berlatarbelakangkan pendapatan keluarga yang
rendah. Rentetan itu, ibu sukar menyediakan keperluan kewangan untuk tujuan
pendidikan. Sosioekonomi pelajar amat berhubung kait dengan prestasi
masing-masing. Kesan daripada jurang status sosioekonomi akan merencatkan
iltizam ke arah kualiti pendidikan bertaraf antarabangsa.
3.0 CABARAN MENINGKATKAN PRASARANA
SEKOLAH
Sejak kebelakangan
ini, sistem pendidikan Malaysia tidak lekang diberikan peruntukkan perbelanjaan
setiap kali pembentangan bajet tahunan. Malahan, Kementerian Pendidikan
Malaysia (KPM) mengakuri bahawa perbelanjaan pendidikan awam di Malaysia
melebihi dua kali ganda Keluran Kadar Negara Kasar (KDNK) negara-negara ASEAN
dan OECD (Zairil Khir Johari, 2014). Dalam pada itu, tiada keberhasilan yang
jelas dapat dibuktikan pencapaian Malaysia di peringkat antarabangsa apabila
berada kedudukan tercorot sepertiga terbawah. Sejajar itu, menjadi cabaran
terhadap sistem pendidikan Malaysia untuk meningkatkan prasarana sekolah dengan
mengoptimumkan perbelanjaan pendidikan demi merealisasikan hasrat kedudukan
sepertiga teratas dalam penilaian antarabangsa. Mekanisme mengoptimumkan
perbelanjaan hendaklah dengan memberi keutamaan kawasan pedalaman untuk
meningkatkan prasana sosial. Andreas Schleicher (2016) ada menjustifikasikan
bahawa kemudahan infrastruktur yang rendah natijah kelemahan prestasi pelajar
dalam penilaian antarabangsa TIMSS dan PISA.
Berdasarkan Laporan Bahagian
Pembangunan Kurikulum KPM juga menyenaraikan sepuluh sekolah berprestasi rendah
dalam Bacaan ujian PISA terdiri daripada sekolah luar bandar. Sufean Hussin
(2014) turut berpendapat bahawa kedaifan kawasan pedalaman dari aspek
infrastruktur menjadi suatu cabaran kepada sistem pendidikan di Malaysia.
Tambahan pula, Mohd Erfy Ismail, Mohd Ali Samsudin dan Ahmad Nurulazam Md Zain
(2014) ada menjelaskan bahawa pelajar yang dilengkapkan dengan kemudahan
infrastruktur di sekolah akan mempengaruhi sikap terhadap pembelajaran Sains(subjek
yang dititikberatkan dalam penilaian antarabangsa TIMSS dan PISA).
4.0 CABARAN KELEMAHAN SISTEM
PEPERIKSAAN
Sistem pendidikan
Malaysia yang dikatakan berpusatkan peperiksaan menyebabkan pelajar kurang
mengaplikasikan kemahiran berfikir aras tinggi. Malahan, sistem peperiksaan
yang bersifat ramalan topik dan sub-topik menyebabkan pelajar cenderung untuk
mempraktik teknik penghafalan jawapan semata-mata. Sistem peperiksaan di
Malaysia menunjukkan kontradiksi kerana PISA dan TIMSS memerlukan kemahiran
penaakulan dan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) untuk menyelesaikan
masalah secara realistik. Kajian PISA dan TIMSS pada tahun 2012 terhadap sistem
pendidikan di Malaysia berpunca daripada kelemahan mengaplikasikan pengetahuan
sedia ada menyelesaikan masalah rutin kehidupan. Bertitik tolak daripada itu, telah
menjadi halangan untuk sistem pendidikan Malaysia merealisasikan hasrat
menduduki sepertiga teratas dalam penilaian antarabangsa.
5.0 CABARAN MENTALITI TERTUTUP KALANGAN MASYARAKAT
Saban hari, tidak
dapat menafikan peperiksaan awam Malaysia meningkat setiap tahun yang tidak
pernah mengecewakan. Sehubungan itu, mentaliti mujtamak di Malaysia sehingga
abad ke-21 masih kekal dengan menjulang kecemerlangan bilangan A pelajar dalam
peperiksaan awam berbanding kemahiran insaniah. Kontradiksi jelas dengan
penilaian antarabangsa kerana jenis soalan tidak menitikberatkan pengetahuan
kurikulum akan tetapi memerlukan kemahiran mengaplikasikan pengetahuan yang
dipelajari untuk berhadapan cabaran kehidupan seharian (real life
situation).
Oleh itu, sistem pendidikan Malaysia
berhadapan cabaran untuk mengubah mentaliti masyarakat berkaitan kepentingan
kecemerlangan akademik semata-mata. Mengubah mentaliti masyarakat adalah
penting kerana memberi impak terhadap pencapaian pelajar. Komponen
masyarakat konteks tersebut merujuk kepada ibu bapa. Pemikiran tertutup ibu
bapa yang menganggap bahawa kecemerlangan bergantung pada bilangan A dalam
peperiksaan mempengaruhi cara didikan terhadap anak. Corak didikan berdasarkan
keperluan bilangan A dalam peperiksaan pula merencatkan prestasi Malaysia dalam
penilaian antarabangsa.
Berikutan itu, ibu bapa sewajarnya
mengubah pemikiran sedemikian. Contohnya, peka terhadap masalah peningkatan
jumlah pengangguran dalam kalangan siswazah kerana kekurangan kemahiran
insaniah walaupun mempunyai segulung ijazah kecemerlangan akademik. Menyingkap
kepentingan tersebut adalah bertujuan memastikan kesinambungan sumber manusia
pada masa hadapan mencapai tahap kebolehpasaran secara global selain memacu
iltizam kedudukan sepertiga teratas kualiti pendidikan bertaraf antarabangsa
(Nooriah Yusof, Zakiah Jamaluddin & Norain Mat Lazim, 2013).
RUMUSAN
Secara kesimpulan,
walau bagaimanapun kajian yang menunjukkan prestasi pelajar Malaysia yang lemah
dan merundum dalam penilaian antarabangsa tetapi setiap cabaran pasti ada jalan
penyelesaian. Perubahan sistem pendidikan sesebuah negara tidak harus melebihi
kualiti seseorang guru. Kualiti guru pula akan memberi suatu keberhasilan
terhadap pelajar dalam pendidikan. Usaha meningkatkan tahap keberhasilan dalam
diri pelajar hendaklah disertakan komitmen padu kalangan masyarakat
khususnya ibu bapa. Manakala, kekurangan
infrastruktur sesebuah sekolah juga hendaklah dinaik taraf agar tidak menjadi
kekangan terhadap guru dan pelajar dalam merealisasikan kualiti pendidikan
bertaraf antarabangsa.
Oleh itu, semua pihak hendaklah
berganding bahu berada di landasan menongkah cabaran tersebut. Sekiranya
keadaan tersebut tidak ditangani, sistem pendidikan Malaysia akan menerima
impak negatif dalam jangka masa panjang. Maka, hasrat untuk menduduki sepertiga
teratas akan terbantut kerana tiada gemblengan semua pihak dan langkah proaktif
yang dititikberatkan. Tahap ketersediaan semua pihak harus ditingkatkan
mengikut peredaran zaman globalisasi yang kian mencabar pada alaf ke-21.
asslamualaikum..
BalasPadamsaya nak mintak rujukan boleh tak
boleh insyAllah
BalasPadamTerima kasih atas perkongsian ini. Boleh saya minta nama puan untuk dijadikan sebagai rujukan? Terima kasih
BalasPadam